Saturday, November 04, 2006

Ungarn - for 50 år siden.....

Ja, i dag - den 4. november 2006 - er det nøjagtig 50 år siden, at russerne startede på nedslagtningen af revolutionen i Ungarn. Jeg husker det, som var det i går. Det var vel min første virkelige politiske oplevelse. Jeg husker, at mens Pressens Radioavis (som det jo hed dengang) fortalte om begivenhederne, sad jeg med mine flotte ungarske frimærker. De lavede nemlig dengang nogle af de allerflotteste frimærker - trekantede, store, kulørte. Og mens jeg stirrede på disse mærker, så jeg i baghovedet russerne komme skydende sig igennem.

Meget europæisk vand er løbet i det politiske hav siden da. Og heldigvis for det. Det var kun 11 år efter 2. verdenskrigs afslutning. Ungarn var på tyskernes side i krigen. Det havde russerne selvfølgelig ikke glemt. Men det var slet ikke hovedgrunden til deres indgriben. Den var, at det rådne sovjetiske system simpelt hen ikke kunne klare, at lande undets dets kontrol gik en anden vej end den af russerne autoriserede. Og selv om Krustjov havde startet opgøret med Stalin og mange af hans forbrydelser nogle måneder tidligere, så var Kreml og deres østeuropæiske lejesvende slet ikke klar til slige nye toner. Det skete som bekendt først sidst i 1980'erne, da hele kommunistblokken var ultratæt på at gå både politisk og økonomisk fallit.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home